Hotelier: ‘Ja, ik weet dat u die kamer al maanden geleden hebt gereserveerd maar wij kregen recentelijk de kans om ons hele hotel een week lang te verhuren aan de Olympische ploeg van de Kaaimaneilanden. Dus u begrijpt……….. ‘
Cateraar: ‘Mevrouw, wij moesten vandaag kiezen; die nieuwe order (dat banket voor tweehonderd man) of uw stoofschoteltje. Dus u begrijpt……….’
Zaaleigenaar: ‘Meneer, uw bescheiden reünie zal helaas moeten worden verschoven. Die bruiloft levert ons namelijk twee keer zoveel op. Dus u begrijpt……’
Gedupeerden: ‘Eh…is het erg brutaal om te vermelden dat wij ook zo onze planning hebben?!
Hotelier, cateraar, zaaleigenaar: (beamend) ‘Ronduit bot, zelfs.’
Bij Apeldoorns cultuurtempel kunnen wij binnenkort iets soortgelijks verwachten.
Orpheus: ‘Beste artiest, hoewel wij u voor aanstaande vrijdag hebben geboekt willen wij u laten weten dat ons gehele pand dan beschikbaar moet zijn voor een conferentie. Een mooi thema overigens: Betrouwbaarheid! Komt u een andere keer nog maar weer eens terug.’
Stel je nu eens voor dat alle artiesten als volgt zouden reageren:
Artiesten: ‘Drie maal uitverkocht?! Wat leuk! Maar helaas zijn wij verhinderd. Wij hebben namelijk een schouwburg gevonden die ons 10% meer biedt. Dus u begrijpt…….
Miljoenen voor een CULTUUR tempel waar men liever een MARKT van wenst te maken? Dat doet me aan een bekend Bijbelverhaal denken!
Er staat geschreven dat er ooit iemand was die besloot de tempel schoon te vegen.
En dat….. kan ik begrijpen!